Klanten zijn altijd op zoek naar de beste experts
04 november 2016 
2 min. leestijd

Klanten zijn altijd op zoek naar de beste experts

Geld verdienen met jouw kennis

Voor zelfstandig dienstverleners en dus waarschijnlijk ook voor jou, is het altijd weer een vraag hoe je geld kunt verdienen aan de kennis in je hoofd. Zeker sinds de opkomst van Google. Alle kennis is al ergens beschikbaar. Waarom zouden er eigenlijk nog klanten naar dienstverleners toegaan, als je toch alles op het internet kunt vinden?

De redenen dat er altijd klanten zullen blijven voor zelfstandig dienstverleners zijn er gelukkig ook:

  • Een zelfstandig dienstverlener levert je de juiste kennis in de juiste volgorde. Deze kennis is zo goed gestructureerd dat je er als klant meteen iets mee kunt.
  • Je hoeft niet biljoenen bits te doorzoeken op het internet voordat je de juiste informatie gevonden hebt. De zelfstandig dienstverlener heeft het zoekwerk al voor je gedaan.
  • De kennis die de zelfstandig dienstverlener je aanlevert is betrouwbaar. Dat moet je bij Google natuurlijk nog maar afwachten.
  • De goede zakelijk dienstverlener heeft over al deze kennis ook een eigen visie ontwikkeld. Een visie waar een klant zich bij kan aansluiten en die iets in zijn leven verandert.

De belangrijkste reden is echter dat een zelfstandig dienstverlener je helpt om iets te DOEN met alle kennis die je tot je neemt.

Je gaat ook niet voor je lol naar een zakelijk dienstverlener. Klanten kiezen voor een zelfstandig dienstverlener omdat de kennis en de adviezen die je daar krijgt jouw leven op een positieve manier veranderen.

Maar hoe vinden vraag en aanbod elkaar?

Hoe zoeken klanten de juiste zakelijk dienstverleners uit de enorme aantallen die er – ook weer op Google – te vinden zijn?

Dat antwoord is simpel.

Klanten zijn altijd op zoek naar de beste experts!

Als klant kun je je geld maar één keer uitgeven. Dan ga je dus zorgvuldig wikken en wegen. 

Een klant kiest voor een zakelijk dienstverlener op basis van:

  • De expertstatus: een klant kiest eerder voor de dienstverlener die al boeken heeft geschreven, die presentaties houdt en die blogs en artikelen publiceert over het onderwerp.
  • De betrouwbaarheid. Een potentiële klant leest de ervaringen van andere klanten om te kijken of de zakelijk dienstverlener de gedane beloftes heeft waargemaakt.
  • De aantrekkingskracht. Klanten kiezen vaak ook intuïtief voor die dienstverlener en niet voor de andere. Er is soms wel een klik, soms niet. Die klik is belangrijk.

Als jij zakelijk dienstverlener bent en je wilt opvallen bij potentiële klanten, dan is het dus essentieel dat jij werkt aan het verhogen van je expertstatus, de mate van betrouwbaarheid en je aantrekkingskracht.

Hoe kun je dat doen?

Een interessante vraag is: hoe doe je het nu? Ben je al content aan het produceren, heb je al een gratis weggever, geef je presentatie, heb je een boek geschreven? Moet je misschien alles nog opzetten.

Wat ik vaak merk in de gesprekken met potentiële klanten  is dat er vooral veel ideeën zijn, veel uitstelgedrag omdat de waan van de dag in de weg zit, niet weten waar te beginnen of gewoon weg een overdaad aan mogelijkheden: sociaal media, website, SEO, advertenties, landingspagina’s, blogs, ebook, video, webinars, podcasts. Om over de inhoudelijke kant van trainingsprogramma’s en workshops nog maar te zwijgen.

Dus wellicht kan een expert jou ook helpen

Kan ik gelijk eens toetsen wat jij eigenlijk vindt van mijn expertstatus, betrouwbaarheid en visie;-)

Geloof jij ook in jouw eigen weg, goed onderzoek naar jouw doelgroep en een goed onderbouwd verdienmodel, opvallend goede content, werken aan jouw trainersvaardigheden en een paar marketingtechnieken die jou passen als een warme jas in de wintertijd om die klanten te vinden die goed bij jouw visie en energie passen?

Dan maak ik de komende twee weken graag tijd voor 5 Wat-Is-Mijn-Kennis-Waard gesprekken. Wil jij één van die 5 ondernemers zijn, beantwoord dan via deze link een paar vragen.

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Volg je mij al op Instagram?